Selasa, 8 Januari 2013

AMS PROPOLIS

Apa itu Propolis:
Ia adalah bahan yang dikutip lebah untuk pelbagai tujuan, antaranya:
 1- Perlindungan dari bakteria, parasit dan jangkitan penyakit.
 2- Meningkatkan ventilasi semasa musim sejuk/panas melampau.

Penggunaan propolis dalam perubatan:

 Bertindak sebagai anti bakteria semulajadi yang efektif untuk merawat kesan melecur pada kulit, menahan tumbesaran tumor/ulser, menguat fungsi perut, mengelak /menghilangkan bengkak, demam dan selsema,ecszema, fungus kulit, sakit mulut/gigi, resdung . Membantu melindungi hati dari kerosakan akibat alkohol dan toksid pencemaran alam
Ia sesuai untuk: 

1- orang yang merokok kerana ia membantu mencuci paru paru
2- merawat batuk, asma, lelah, sakit gusi dan resdung
3- menghindar batu karang, sakit tekak, dan mematikan sel kanser
4- anti inflamation (radang), anti biotic dan anti fungal dan antiviral
5- membantu menguat sistem imunisasi badan
6- merangsang penumbuhan rambut dan melancarkan peredaran darah.
     Cara pakai yang mudah untuk kesihatan anda: titis 2-3 titik (kanak-kanak) titis 4-5 titik (dewasa) kedalam minuman anda diwaktu pagi/malam.

 Info umum mengenai propolis:


Propolis atau Lem Kelulut adalah suatu zat yang dihasilkan oleh Kelulut. Dikumpulkan oleh kelulut dari pucuk daun-daun yang muda untuk kemudian dicampur dengan air liurnya, digunakan untuk menambal dan mensterilkan sarang. Propolis bersifat disinfektan (anti bakteria) yang membunuh semua kuman yang masuk ke sarang kelulut. Kelulut meliputi sarangnya dengan propolis untuk melindungi semua yang ada di dalam sarang tersebut dari serbuan kuman, virus, atau bakteria, misalnya: ratu kelulut, telur, bayi kelulut, dan madu. Sifat disinfektan alami yang terkandung dalam propolis sangat ampuh dalam membunuh kuman.
Kegunaan Propolis bagi manusia adalah :

 1. Suplementasi; mengandung zat-zat yang diperlukan untuk membangun kekebalan tubuh dan mengaktifkan kelenjar Thymus. Zat-zat tersebut adalah :
 •Semua vitamin kecuali vitamin K.
 • Semua mineral yang diperlukan tubuh kecuali Sulfur.
 • 16 rantai Asid Amino Essensial yang diperlukan untuk regenerasi sel.
 • Bioflavonoid, yaitu zat anti oksidan sebagai suplemen sel. Menurut penelitian, kandungan Bioflavonoid pada satu titis propolis setara dengan bioflavonoid yang dihasilkan dari 500 biji limau.

 2. Pengubatan alami; mengandung zat aktif yang berfungsi sebagai ubat untuk berbagai macam penyakit. Fungsi pengubatan meliputi hal-hal sebagai berikut :
• Sebagai antibiotik, antiviral dan sekaligus antifungal alami tanpa kesan samping.
• Penyakit yang berhubungan dengan bakteria, misalnya : typhus, diarrhea dan sebagainya. Juga untuk bau ketiak yang sangat mengganggu, kerana di dalam lipatan ketiak terdapat bakteria atau kuman yang menyebabkan bau.
 • Penyakit yang berhubungan dengan virus, misalnya : demam berdarah, flu, TBC dan sebagainya. • Penyakit yang berhubungan dengan kuman, misalnya : ekzema, panu, keputihan, ketombek dan sebagainya.
 • Anti peradangan (infeksi dan luka), misalnya : ulser, luka luar, radang tenggorokan, sakit gigi, radang ginjal, lebam, luka bakar dan sebagainya.
 • Sebagai anti kanser dan mutagenesis sel, misalnya : tumor dan sebagainya.
• Berfungsi untuk membersihkan pembuluh darah dan detoksifikasi atau pembuangan racun, misalnya : sakit urat, kolestrol, trigliserin, darah tinggi, jantung, stroke, diabetes mellitus dan sebagainya.

  Pendapat para Ahli Berikut adalah pendapat para ahli tentang propolis dan kegunaan lain :

1. John Diamond MD; propolis mampu mengaktifkan kelenjar thymus yang berfungsi sebagai sistem imuniti tubuh.
2. Ray Kupinsel; propolis sebagai anti biotik alami yang mampu melawan berbagai macam penyakit tanpa kesan sampingan
3. Profesor Arnold Becket; propolis mampu menyembuhkan berbagai macam penyakit yang disebabkan oleh virus, bakteria dan kuman.
4. Russia Research Team (Tim Riset Rusia); Dalam propolis terdapat zat anti biotik alami dan anti viral, vitamin, asid amino, mineral yang sangat mujarab untuk penyakit mulut, tenggorokan.
5. Dr. Fang Chu (dokter di Lien Yu Kang Hospital RRT|Tiongkok); propolis berguna untuk penyakit kandungan lemak tinggi dalam darah dan untuk penyakit jantung.
6. Lembaga Riset Kanser Columbia, 1991; dalam propolis terdapat zat CAPE yang berfungsi mematikan sel kanser. Dengan pemakaian zat CAPE secara teratur selama 6 bulan dapat mengurangkan sel kanser sebanyak 50%.
7. Majalah anti biotik VP Kivalkina; propolis sangat efektif untuk infeksi tanpa batas

Proses pengasingan madu dan propolis.

 Proses pembuatan Propolis-
 Kami membahas sekelumit tentang proses pembuatan propolis. Agar kita mengetahui:
1. Proses pembuatan Propolis yang sekarang ini ?
2. Apa bahan yang digunakan untuk mengekstrak/mengeluarkan Propolis dari sarang kelulut ?
3. Halalkah bahan tersebut ?
4. Kesan apa yang terjadi ketika bahan tersebut sudah tercampur dalam Propolis ?

Selama ini ekstraksi propolis menggunakan alkohol, glikol atau air. Alkohol dan glikol dapat melarutkan seluruh zat aktif dalam propolis. Air melarutkan lebih sedikit zat aktif, tetapi tetap mampu menunjukkan kesan bakterisidal dan fungalsidal, termasuk untuk menyembuhkan luka.

A. Persiapan Ekstraksi Propolis dibersihkan dari sebarang kotoran yang terlihat, juga dari lilin yang berlebihan. Caranya propolis dihaluskan menjadi butiran kecil . Jika propolis terlalu lembik maka sukar dihaluskan, sebaiknya propolis disimpan dahulu dalam freezer atau peti sejuk selama beberapa jam hingga menjadi keras dan rapuh. Propolis yang melekat boleh dibuat sehalus mungkin untuk meningkatkan ikatan permukaan antara alkohol dengan propolis, sehingga proses pelarutan mudah dilakukan.

B. Teknik Ekstraksi Propolis
1. Teknik Ekstraksi Propolis Alkohol Untuk mendapatkan kualiti yang baik, khususnya jika propolis digunakan sebagai ubat atau kosmetik, alkohol yang digunakan adalah alkohol kualiti tinggi. Untuk ekstrak propolis yang digunakan sebagai minuman , pemilihan jenis alkohol lebih berupa gin, rum, cachasa, arak atau cairan destilasi . Cairan alkohol ini memang mengandungi kurang dari 70% alkohol tetapi hasilnya tetap tinggi.
2. Teknik Ekstraksi Propolis Glikol Metode ini hampir sama dengan metode ekstraksi propolis alkohol, berbeza dari jenis pelarutnya iaitu glikol dalam bentuk propylene glycol. Perbandingan atau konsentrasi yang dipakai tidak melebihi 10% dan menggunakan teknik partial vacum. Produk kosmetik lebih memilih glikol untuk melarutkan propolis yang akan digunakan untuk produk tertentu, misalnya losion ..
3. Teknik Ekstraksi Propolis Air Ekstraksi propolis dengan air dilakukan dengan cara melarutkan propolis dalam air selama beberapa hari atau merebusnya dalam air. Metode ini sama dengan ekstrasi alkohol. Hasilnya, keberadaan dan ketersediaan propolis yang diperoleh melalui ekstraksi air tidak perlu dikhawatirkan.
Teknik Ekstraksi Propolis dengan Minyak Zaitun oleh kami (Attalaqqi Marketing & Services)

 Kami telah mengkaji dan sedia maklum bahawa penggunaan alcohol dalam makanan dan minuman adalah HARAM disisi ISLAM. Terutama yang berkaitan Ethanol yang sudah pasti terdapat dalam arak.Begitu Juga dengan glycol iaitu satu bahan yang dikira syubhah setakat ini. Sebagai pengusaha yang berlatarbelakangkan agama, alternatif yang terbaik ialah menggunakan minyak zaitun terpilih bagi melarutkan propolis. Dan sudah pastinya minyak zaitun adalah bahan yang suci dan halal di dalam Islam. Tambahan pula dua khasiat menjadi satu didalam produk yang kami hasilkan ini .Untuk itu kami doakan kesihatan yang berpanjangan untuk tuan tuan dan puan puan serta anak cucu yang mengamalkan produk yang suci dan halal ini.Semoga ibadat akan bertambah mantap dengan kesihatan asbab produk propolis kami ini.
Harga sebotol RM30 bagi setiap 10ml -+